publication foto Журнал «Наука и образование сегодня» выходит раз в два месяца, 19 числа (ежемесячно уточняется). Следующий номер журнала № 3(80) 2024 г. Выйдет - 20.08.2024 г. Статьи принимаются 16.08.2024 г.

Если Вы хотите напечататься в ближайшем номере, не откладывайте отправку заявки.

Потратьте одну минуту, заполните и отправьте заявку в Редакцию.




Гоношилина С.В.

Гоношилина Светлана Владимировна – магистрант, кафедра социальной адаптации и организации работы с молодежью, Институт социальных отношений Калужский государственный университет им. К.Э. Циолковского, г. Калуга

Аннотация: в данной статье приводится анализ изученности самооценки у детей и подростков с разными формами дизонтогенеза, приводятся выводы, сделанные различными специалистами в области педагогики и психологии, о формировании и развитии самооценки и уровня притязаний детей с различными нарушениями развития.

Ключевые слова: самооценка, уровень притязаний, дети с нарушениями в развитии, дизонтогенез, первичное нарушение, вторичное нарушение, социальная депривация, собственный дефект, Я-концепция, своеобразная самооценка, упрощенная самооценка, завышенная самооценка, заниженная самооценка.

Список литературы

  1. Белякова Е.Г. К вопросу о самоотношении в структуре личности инвалида // Проблемы социальной и психолого-педагогической реабилитации инвалидов: тезисы докл. и сообщений междунар. конгресса по проблемам социальной и медицинской психологии, реабилитации инвалидов. Тюмень, 1996. 224 с.
  2. Выготский Л.С. Детская психология // Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. Т. 4. М., 1984.
  3. Глозман Ж.М., Калита Н.Г. Исследование уровня притязаний у больных с афазией // Дефектология, 1983. № 1. С. 3–8.
  4. Грибанова Г.В. Психологическая характеристика личности подростка с задержкой психического развития // Дефектология, 1986. № 3. С. 13–20.
  5. Дзугкоева Е.Г. Общение как условие социальной адаптации подростков с задержкой психического развития и без отклонений в развитии // Дефектология, 1999. № 2. С. 19–25.
  6. Жулидова Н.А. Некоторые особенности прогностической самооценки и уровня притязаний младших школьников с задержкой психического развития // Дефектология, 1981. № 4. С. 17–24.
  7. Коротенко И.В. Особенности личностной дезадаптации у первоклассников с задержкой психического развития: дис. … канд. психол. наук. Н. Новгород, 2005.
  8. Конева И.А. Особенности образа Я младших подростков с ЗПР: дис. … канд. психол. наук. Н. Новгород, 2002. 217 с.
  9. Мамайчук И.И. Психокоррекционные технологии для детей с проблемами в развитии. СПб.: Речь, 2004. 400 с.
  10. Никулина И.Н. Развитие самооценки школьников с нарушениями зрения: учеб.-метод. пособие. СПб., 2008. 192 с.
  11. Практикум по психологии умственно отсталого ребёнка / под ред. А.Д. Виноградовой, 1985.
  12. Прилепская Т.Н. Особенности самооценки и уровня притязаний у глухих и слышащих школьников // Дефектология, 1989. № 5. С. 26–32.
  13. Сорокин В.М. Специальная психология: учеб. пособие / под науч. ред. Л.М. Шипицыной. СПб.: «Речь», 2003. 216 с.
  14. Специальная психология / учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений; В.И. Лубовский, Т.В. Розанова, Л. И. Солнцева и др.; под ред. В.И. Лубовского. М., 2005. 464 с.
  15. Усанова О.Н., Слинько Т.Н. Опыт формирования коллектива учащихся младших классов для детей с нарушениями речи: Коррекционно-развивающая направленность обучения и воспитания детей с нарушениями речи. М., 1987.

Ссылка для цитирования данной статьи 

Publication copyright    

Гоношилина С.В. ОСОБЕННОСТИ САМООЦЕНКИ У ДЕТЕЙ И ПОДРОСТКОВ С РАЗЛИЧНЫМИ ФОРМАМИ ОТКЛОНЕНИЯ В РАЗВИТИИ // Наука и образование сегодня № 1(48), 2020 - С. {см. журнал}.

pdf publikacija

Кobilova D.M.

Кobilova Diloram Mashrabjonovna – Teacher of Biology, SCHOOL № 15 OF SPECIALIZING IN PHYSICS AND MATHEMATICS, IN-DEPTH STUDY OF SEPARATE DISCIPLINES, IZBOSKAN DISTRICT, ANDIJAN REGION, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: there are very few studies concerning the importance of teaching methods in biology education and environmental education including outdoor education for promoting sustainability at the levels of primary and secondary schools and pre-service teacher education. The material was selected using special keywords from biology and sustainable education in several scientific databases. This article will be mainly argued about using interactive methods in biological science and in classroom for nowadays new generation. And it will be proved how this kind of methods influences for students education. 

Keywords: pedagogical technologies, interactive methods, brainstorming, passive, active, biology, sustainability education, environmental education, education for Sustainable development, outdoor education, primary schools, secondary schools.

References

  1. Ashman A.F., Conway, N.F. Teaching students to use process-based learning and problem solving strategies in mainstream classes. Learn. Instr., 1993, 3, 73–92.
  2. Prince M.J., Felder R.M. Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons and research basis. J. Eng. Educ., 2006, 95, 123–138.
  3. Dirks C. The current status and future direction of biology education research. 2011. Paper presented at the Second Committee Meeting on the Status, Contributions, and Future Directions of Discipline-Based Education Research, held 18–19 October, 2010. Washington. DC.
  4. Sokoloff D.R., Thornton R.K. Using interactive lecture demonstrations to create an active learning environment. Phys Teach.,  35:340–347.
  5. Catley K.M., Novick L.R. Seeing the wood for the trees: an analysis of evolutionary diagrams in biology textbooks. Bioscience, 200 58:976–987.

Ссылка для цитирования данной статьи 

Publication copyright    

Кobilova D.M. THE IMPORTANCE OF USING INTERACTIVE METHODS IN BIOLOGY LESSONS // Наука и образование сегодня № 1(48), 2020 - С. {см. журнал}.

pdf publikacija

Azizova M.M.

Azizova Makhliyobonu Makhmadovna – Teacher, DEPARTMENT OF “UZBEK AND FOREIGN LANGUAGES”, UZBEK STATE UNIVERSITY OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: in our English as a second language (ESL) Communications class, small teams of students speak enthusiastically to their peers about the companies, products, and services they created. When it comes time for students to continue to the next group, they are so focused on presenting the results of their projects that nobody moves. Later, the students fill out surveys that describe their total engagement, and their responses illustrate why the unit was a success. Almost every student liked the topic of entrepreneurship and envisioned using the information in the future.

Keywords: second language, motivation, project-based learning, entrepreneurship.

References

  1. Dooly, M., Masats 2011. Closing the loop between theory and praxis: New models in EFL teaching. ELT Journal 65 (1): 42–51.
  2. com.www.entrepreneur.com/blog/222663 [Электронный ресурс]. URL. (дата обращения: 1.12.2019).
  3. Fidaoui, D., Bahous , Bacha N.N. 2010. CALL in Lebanese elementary ESL writing classrooms. Computer Assisted Language Learning 23 (2): 151–168.

Ссылка для цитирования данной статьи 

Publication copyright    

Azizova M.M. WAYS OF MOTIVATING ESL STUDENTS IN THE CLASSROOM // Наука и образование сегодня № 1(48), 2020 - С. {см. журнал}.

pdf publikacija

Abdugaffarova G.A.

Abdugaffarova Gulkhayo Abdugaffar qizi - EFL Teacher, DEPARTMENT OF ENGLISH AS INTEGRATED COURSE № 1, UZBEKISTAN STATE WORLD LANGUAGES UNIVERSITY, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN

Abstract: the article deals with the Pragmalinguistics, as the modern trend of Linguistics and its main fields of the research. Pragmalinguistics is the science studying the language in its relation to its users. There are different scholars, who provide definitions to the science.

Keywords: pragmalinguistics, Linguistics, language, use, scientist, definition, literary, communication, verbal.

References

  1. Ashurova D.U., Galiyeva M.R. Stylistics of literary text. T.: Turon-Iqbol, 2016. Р. 130.
  2. Ashurova D.U., Galiyeva M.R. Text linguistics. T.: Turon-Iqbol, 2016. Р. 223.
  3. Dijk T.A. van. Text and Context. Explorations in the Semantics and Pragmatics of Discourse. London: Longman, 1977. Р. 13.
  4. Galperin I.R. Stylistics. Москва. Высшая школа, 1981. 334 с.
  5. Searle J.R. A classification of illocutionary acts. London: Language in Society, 1976.

Ссылка для цитирования данной статьи 

Publication copyright    

Abdugaffarova G.A. THE MAIN AREAS OF INVESTIGATION OF PRAGMALINGUISTICS // Наука и образование сегодня № 12(47), 2019 - С. {см. журнал}.

pdf publikacija